Rosse woelmuis

Misschien ken je het wel: een hevig geritsel tussen de opgedroogde blaadjes tijdens een boswandeling en met wat geluk een glimp van een wegspurtend muisje.  Afgelopen donderdag zat ik zandbijen te fotograferen (zie eerder berichtje) toen datzelfde geritsel mijn aandacht trok en enkele meter verder een Rosse woelmuis (Clethrionomys glareolus) – die me duidelijk niet had opgemerkt – vrolijk op zoek was naar wat voedsel (of gewoon wat wou genieten van het lentezonnetje zoals ik).

Ik liet de zandbijen dus maar even voor wat ze waren en probeerde voorzichtig op ellebogen en knieën wat dichterbij te kruipen om een mooi portretje te maken.  Het muisje trippelde rustig verder tot achter een grote Beuk en mijn hoop was dat ik door langs de andere kant van de stam te kruipen, dicht genoeg zou kunnen komen om ze vast te leggen.  Groot was mijn verbazing dat aan de achterzijde geen muis meer te bekken was …

Rondspeurend werd mijn aandacht getrokken door een kleine holte onderaan de beukenstam waarin een kleine beweging te merken was …  de muis !  Ik posteerde me plat op de grond voor de in- / uitgang van het holletje in de hoop dat …  Waar ik me echter niet volledig van bewust was: ik lag ondertussen midden op het wandelpad plat op mijn buik aan de voet van een grote Beuk.  Een aankomende wandelaar bezorgde ik  op die manier het idee dat ik een hartaanval gekregen had …  Een hilarische situatie waar goed om gelachen kon worden.

Het wachten werd uiteindelijk beloond – het muisje, aanvankelijk duidelijk wat angstig voor de macrolens die op haar gericht was, bleek toch wat te wennen en  stemde geleidelijk in met een rustige fotosessie…  Aan het einde  wandelde ze rustig weg, zo dicht mogelijk langs de stam – verder over mijn voet – zo de verdorde beukenblaadjes in om dan, even snel en flitsend als meestal, weg te trippelen.  Mijn visitekaartje voor nabestellingen wou ze niet meenemen…

Rosse woelmuis (Clethrionomys glareolus) - Schilde 25/03/2010

Rosse woelmuis (Clethrionomys glareolus) - Schilde 25/03/2010

Rosse woelmuis (Clethrionomys glareolus) - Schilde 25/03/2010

Rosse woelmuis (Clethrionomys glareolus) - Schilde 25/03/2010

Geplaatst in Dieren. Tags: . Leave a Comment »

Geef een reactie

